Geslaagde NCK

In Algemeen, Amateurs/Sportklasse, Elite/Beloften, Jeugd, Nieuwelingen/Junioren by wvavanti

Op zaterdag 30 september werd in Dronten het NCK verreden. Hierbij stonden in alle categorieën een ploeg van WV Avanti aan de start.

 

D-ploeg:
De mannen van WV Avanti-jeugd Cat.7 bestaande uit Luuk, Sietse, Youp en Thijs hadden hun finale in de clubkampioenschappen ploegentijdrit op het NCK in Dronten. Na twee sterke wedstrijden in Rijswijk en Spaarndam (beiden 1e) mochten ze nu rijden in het sterke deelnemersveld in Dronten. Direct na de start lag het tempo al zeer hoog (50km/u !!) en draaide het team op volle kracht. Om beurten overnemen en weer verder op het parcours met heel wat bochten. Na de bocht direct weer aanzetten en bijblijven! Met z’n vieren gestart richting de finish.

Toch valt het niet mee om ook weer met vier te finishen. Maar 4e worden van 30 gestarte ploegen is een zeer mooie prestatie om de jeugd mee af te sluiten!
Met dank aan de trainers Bart en Perry en organisator Marcel!

 

 

 

C-Ploeg:

De ploeg bestond dit jaar uit Marissa Baks, Marise Lagendijk, Nicole Steigenga en Lorena Wiebes.

 

In tegenstelling tot de andere categorieën was er weinig ruimte om gezamenlijk te trainen aangezien Lorena volledig bezet was door de nationale selectie (trainingskamp en WK Bergen), Nicole veelvuldig in het buitenland verbleef (Frankrijk en Exmorra) en ook Marissa nog wedstrijdverplichtingen had. Hierdoor was Marise nogal eenzaam en voor een TTT is 1 renster echt te weinig. We moesten dus terugvallen op de opgedane ervaring vanuit de Healthy Aging Tour en het finale weekend.

 

Toch waren de verwachtingen vooraf niet mager, want een deelnemersveld van 30 teams was het uitgangspunt dat een top-15 plek haalbaar moest zijn en een top-10 plek als we heel erg goed reden. Het talent was in deze groep ruimschoots aanwezig, alleen een ploegentijdrit over meer dan 30 kilometer, voor een team met 2 eerstejaars beloften en 2 junioren (waarvan 1 eerste jaars), was wellicht wat aan de lange kant.

 

De dag zelf begon prima. Iedereen was ruimschoots op tijd aanwezig en mechaniekers Stefan en Arjan zorgden voor een vrolijke noot. Dit was toch wel nodig omdat er vanaf de gezichten van de rensters enige spanning viel af te lezen. Hoe meer de ochtend vorderde, hoe meer de lucht betrok en een uurtje voor de race begon er verkwikkend regenbuitje uit de lucht te vallen.

 

De dames kregen de opdracht mee om de eerste kilometers relatief rustig aan te rijden, om zodoende niet door toedoen van de regent te vallen in de eerste natte bochten. Daarnaast was het uitgangspunt om 3 teams in te halen (om de minuut gestart), om zodoende een top-15 plek veilig te stellen.

Naarmate de starttijd naderde werd het weer steeds verkwikkender en nam de wind toe.

 

De ploegleider besloot om de ploegleiderswagen vanuit de WV Avanti pitsstraat in koers te rijden, aangezien er in het smalle centrum van Dronten nog al wat ploegleiders in eerdere starts hun teams gemist hadden doordat zij vast stonden.

 

Zoals besproken werd gedaan; een vlekkeloze start, waarna de ploegleider er rustig achteraan kon schuiven. Na alle eerste bochten en rotondes kwamen de lange stukken en kon het tempo worden opgevoerd. De eerste kilometers waren door gebrek aan training nog wat onwennig, maar de groep voelde elkaar goed aan en er werd een mooi treintje gevormd. De sterkste benen namen de langste aflossingen, maar ieder deed zijn werk. De snelheid van de teller van de ploegleiders wagen stond tussen de 45 en 50 km/pu en binnen 7 kilometer werden de eerste twee teams in gehaald.  Dit gaf toch best wel een boost aan het zelfvertrouwen.

 

Op eenderde van de race zat het werk voor Marise erop en moest ze afhaken. Zonder te verzaken had onze eerste jaars junior meegedraaid en de andere 3 rensters uit de wind gehouden. Een meer dan prima prestatie van de jongste van het stel. De drie overgebleven matadoren moesten het nu wel gezamenlijk afmaken. De lange dijk was de lakmoesproef voor het team. Niet alleen stond de straffe wind pal op kop, maar ook het het HET moment dat alle sluizen in de lucht open gingen en het ook keihard ging regenen. De steeds maar groter wordende stip aan de horizon, in de vorm van het volgend in te halen team, was DE drijfveer om onder deze slechte omstandigheden het tempo voldoende hoog te houden. Eenmaal bij het keerpunt was niet alleen het volgend in te halen team (nr3) binnen schootsafstand, maar kwam de wind ook in de rug. Het ging niet meer hard, het oerend keihard op de terugweg, met een hoogst gemeten snelheid van 61,4 km/pu. Junior Wiebes klaagde na afloop over het rijden met een junioren verzet en dat ze moeite had om het tempo te volgen.

 

Het laatste deel van de race liep “op rolletjes” en in de laatste kilometer werden nog eens twee teams (dus 5 in totaal) ingehaald.

 

Met een fantastische en totaal verrassende eindtijd hebben deze vier meiden, onder epische omstandigheden, een voor WV Avanti historische zesde plaats weten te veroveren. We kunnen met recht trots zijn op deze prestatie.

Geschreven door Hans Blom

 

B-Ploeg:

Het einde van het seizoen begint in augustus, of althans de trainingen voor de traditionele afsluiter van het seizoen beginnen in augustus. De laatste wedstrijd op de kalender van de nieuwelingen en junioren is het Nederlands Club Kampioenschap (NCK), een ploegentijdrit van 34 kilometer over de onbeschutte wegen rondom Dronten. Voor Avanti reden dit jaar Menno, Elian, Jayson en ik de wedstrijd waar we dus vanaf augustus al voor aan het trainen waren.

 

Elke dinsdagavond zijn we onder het toeziend oog van Jacco op de tijdritfiets gesprongen om in de polder achter Boskoop te werken aan onze aerodynamica, teamwork en vooral snelheid. Waar de training de eerste weken nog wat onrustig waren kwam er elke week meer rust en ook snelheid in de groep. Zo gingen we van een gemiddelde van 42 km/h in de eerste week naar een aanmerkelijk snellere, een pijnlijkere, laatste training waar we al met 45 km/h door de polder jakkerden. De druk op het team was, dankzij onze voorgangers, best groot. Het team van vorig jaar wist namelijk 7e te worden op het NCK en wij betwijfelden of die prestatie evenaarbaar was (spoiler, nee). De druk werd nog wat hoger toen Jonathan in de week van het NCK ziek werd. Jonathan had al sinds de eerste trainingen meegereden en werd elke week sterker. De ziekte liet Jonathan’s deelname in het water vallen waardoor Elian als vervanger werd opgeroepen.

 

De ploegentijdrit zelf viel ook in het water, want nadat we op 30 september tot in de puntjes waren voorbereid (Opgewarmd op de tacx, banden richting de 9 bar en de brilglazen gepoetst) begon het al na twee kilometer van de tijdrit te regenen. De regen was vooral van invloed op onze prestaties in de bochten die, vooral door mij, nogal vierkant werden genomen . Verder zorgde een harde tegenwind langs het Ketelmeer ervoor dat we af en toe wat stilvielen. Uiteindelijk haalden we met 45,247 km/h op het moment suprême wel het hoogste gemiddelde tot dan toe maar dit bracht ons niet verder dan een 15e plek. Hoewel we vooraf tevreden zouden zijn geweest met dit resultaat vonden we na de tijdrit nog heel wat punten die we konden verbeteren om plekken te stijgen. Maar goed, de lessen zullen we overdragen aan de ploeg van volgend jaar. In ieder geval hebben zij een wat makkelijkere opgave om hun voorgangers te overtreffen.

Geschreven door Aron Bosman

 

A-ploeg:

Net als de voorgaande jaren, zijn we al in Augustus begonnen met de voorbereiding, een allesbehalve vlekkeloze voorbereiding dit jaar. Zo waren er veel afmeldingen, door werk, het trainen van onze SwABo leden voor het finaleweekend, blessures en gewoon afwezigheid zonder af te melden.

 

De trainingen echter gingen gewoon door, maar zoals gezegd niet met het gewenste rendement, wat er in het vermogen van de renners lag. Uiteindelijk hebben we 2x volledig kunnen trainen, maar toen waren het de ‘lekke banden’ en invallende duisternis, die spelbreker waren.

 

Al met al geen beste voorbereiding, dus de doelen werden bijgesteld. De weersverwachtingen waren in 1e instantie goed, dus dezelfde tijd als vorig jaar moest haalbaar zijn. Op weg naar Dronten werd al snel duidelijk dat Pluvius andere plannen had, en de doelen wederom bijgesteld moesten worden, we hielden rekening met tijd tussen de 1 uur en 10 en 1 uur 15.

 

Om 12:00u arriveerden we in Dronten, het regende al en het is eigenlijk niet meer droog geworden, ook niet toen Tom, Jesse, Cris, Etienne, Maarten en Robert om 15:04u van start gingen. Ondanks het natte weer, werd er door de heren een goede tijd neergezet 1 uur 6 minuten en 29 seconden. 29 seconden langzamer als vorig jaar, maar gezien de weersomstandigheden, een prima prestatie, ondanks een belabberde voorbereiding, kou en regen. We eindigden als 25e van de 69 ploegen!

 

Een knappe prestatie, wat zeker perspectieven biedt voor de toekomst. Het is een jonge ploeg die met uitbreiding van een 2-tal renners goed op weg kunnen naar volgend jaar!!

Geschreven door Arno Kamp